Brev till Onoffs Kundombudsman..

Jag satt hemma och kokade ( lite lätt ) av ilska på Onoff och kände att jag behövde fan skriva av mig.
Detta resulterade i ett mail till Kundombudsmannen. Det kan vara lite intressant för er som inte följt med i denna soppa att få en "recap" av onoffs hantering av kunder/reklamation/reparation..
Mycket nöje..

Bäste kundombudsman på ONOFF! Jag heter Gustaf och är fortfarande kund hos er. Jag har en hel berättelse angående min inlämnade dator som började för drygt 3,5 månader sen som inte direkt har gått smärtfritt.   Jag köpte en Asus-dator hos er 070702 innan jag flyttade till Uppsala för att studera. Under året har den fungerat sådär till och från och när jag var hemma i Falun bestämde jag mig för att lämna in datorn då den blev segare och segare. Väl i butiken i Falun var dem väldigt hjälpsamma och vi formaterade/ställde tillbaka datorn till "ny-skick" 2 gånger. (de trodde att det skulle ta lång tid under sommaren att få den fixad och att dem säkert bara skulle ställa tillbaka datorn,så som vi nyss gjort) Det blev ingen skillnad efter att vi formaterat så då skickade vi in den. Killarna i butiken tippade på att processorn var trasig och skrev en utförlig beskrivning vad vi hade gjort i butiken och skickade med till servicekillarna. Inskickad
 (080702)  

08-07-15 får jag ett brev där det står att "Ett mjukvarufel har uppstått i något av era program. Teknikerna behöve ert medgivande för att radera och installera om orginalprogramvaran" Detta skulle kosta mig 1845kr (!)
Detta var precis det vi hade gjort i butiken, dvs teknikerna hade inte ens gjort ett försök att läsa den beskrivning vi utförlig skrivit på kvittot när vi skickade in datorn. Jag ville inte göra det och de skickade tillbaka min dator till butiken i Falun, där den anlände 080801.
 Redan här har det gått en månad och ingenting har hänt med min dators skick. (!) Väl i Falun var dom återigen hjälpsamma och ringde upp teknikerna och frågade vad dom höll på med ( då de inte läst beskrivnignen) men det gick inte att få något svar då man inte "får prata med teknierna". Vi skrev en ny beskrivning och skickade samma dag tillbaka min dator på reparation och skrev en post-it som vi satte på skärmen för att dom skulle läsa beskrivningen. ( vi gjorde även återigen en ominstallation i butiken innan vi skickade in den ) Datorn skulle vara tillbaka 080821 ( beräknad tid dvs) 
  Jag besökte butiken efter en vecka i Falun och dom konstaterade precis som vi misstänkt att processorn var trasig. Ny var beställd. Fortfarande gällde mitt datum (080821)
Jag åkte till Grekland den 21 augusti och hade inte fått datorn men ett löfte om att de skulle skicka datorn till Uppsala så att jag hade den där när jag kom hem. ( då jag skulle tillbaka för att fortsätta studera ) den 29 augusti kom jag tillbaka från grekland och min pappa var tidigare samma dag på OnOff i uppsala för att hämta datorn.
De hade inte fått den från Falun än men pratade med Falun och jag skulle ha datorn dagen efter lovade dom ( då den var skickad från Falun). Jag återkom dagen efter, den 30 sept. INGEN dator. Jag frågade hur det kunde komma sig och fick till svar att Falun inte hade skickat den än! Men hur är detta möjligt.. ni har ju sagt att dom har gjort det till mig? Ja det måste ha blivit något missförstånd. Men dagen efter SKULLE (!) jag ha datorn.
Den 1 oktober tog jag mig återigen till Onoff och det är en bra bit för mig att ta mig ( på cykel ). Ingen dator hade kommit, då det visade sig att Falun återigen glömt att skicka datorn. Nu började jag bli riktigt besviken/arg. (jag fick dock en liten lånedator, notepad? då det var den enda dom hade hemma, funkade dock inge vidare för mig med skoljobbet under denna period)

Den 4 september (!) fick jag min dator. Cyklade hem och började installera mina program för skolarbete. EN TIMME efter min hemkomst blev datorn vit och tvärdog. Gick inte att starta. Det var bara för mig att ÅTERIGEN cykla ut till onoff och lämna in (ursäkta språket) skiten ( för tredje gången) Beräknat färdigdatum 080924 (!) och nu fick jag för första gången en fungerande dator att arbeta med. Den 23 september fick jag ett SMS där det stod att det nya beräknade datumet för leverans var 081012 (!!!) När jag i Lördags besökte Uppsalabutiken ( för 100ade gången) hade de INTE fått någon dator. De förstod inte, då de inte skulle få någon leverans på söndagen(den 12) heller.
De kollade i sin dator och det stod inget nytt beräknat datum. Men de sa att jag skulle förhoppningsvis ha datorn i veckan.. jag tog såklart detta med en nypa salt då förtroendet inte direkt var på top för deras/er löften.

Idag ( den 15 oktober ) hade jag fortfarande inte fått någon information varken per post eller sms.Jag ringde då eran kundtjänst och fick beskedet att den tydligen väntade på leverans av delar. ( ett nytt moderkort ). Dom skulle alltså få delarna innan denna helg sa dom. Vilket betyder att med lite tur skulle jag få datorn nästa vecka. Hon förklarade avsaknaden av information med att det måste ha blivit något fel i kommunikationen mellan teknikerna och onoffakuten. Om jag inte hade fått någon dator/sms med ny tid i slutet på nästa vecka skulle JAG återigen kontakta er. Det hela kändes som ett skämt. Datorn har alltså legat i "kö" i över en månad? Hur kommer det sig och varför tar leveransen av delar över en månad? Sen att JAG ska kontakta ER igen. I mina ögon är det NI som ska kontakta MIG när det krånglar.  

Jag är inte den som brukar klaga och förstår att det kan ta lite tid ibland. Men nu är det inne på 4e (!) månaden utan MIN dator . Visst jag har en lånedatorn men det är långt ifrån samma sak som att ha min egen datorn när det gäller såväl nöjen/spel/skolarbeten och möjligheter. Jag vet inte om jag har skrivit till rätt person men jag känner att jag antingen har haft en jäkla otur rakt igenom hela denna soppan men jag är ganska säker på att så inte är fallet. Känner mig milt sagt besviken på hanteringen kring hela mitt ärende. Ingen kompensation så långt ögat kan nå förutom ett "jag är ledsen att det tagit lite tid" från personalen i Uppsala.  
Hoppas att jag får ett svar från någon som känner sig berörd hos er på OnOff och någon form av kompensation annars är det sista gången ni har mig/min familj och mina vänner som kunder hos er..  
/Besviken och irriterad Gustaf Ollas  

Kommentarer
Postat av: Linen

Oh j*vlar va du kommer få ersättning för de där brevet! Typ livsförbrukning av grejer hos dem ;) De är jag säker på hahah Ah, men de är bra Gus! På dem bara :D Du kommer bli en hemskpensionär ;)

2008-10-15 @ 14:49:55
URL: http://lifeoflinen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Väl rutet.

2008-10-15 @ 14:58:00
Postat av: Dad

Bra "wrightat" sonen !

De "ända" dOM(-OFF) kan e å ta betalt !

Nästa ev. letter får Du väl "nämna lite försiktigt" (som moffi brukar säga) att Du får lägga ut konversationen på Din värlsomspännande blogg !

2008-10-15 @ 15:17:31
Postat av: johanna

du har d inte lätt du bror...

2008-10-15 @ 23:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Träningskompisen